Cvičím, aby mě nic nebolelo

Už je to dávno, co jsem převzala odpovědnost svého těla do svých rukou. Doktoři jsou sice machři, ale já si radši zacvičím, abych k nim nemusela. Je to docela jednoduchý systém. Když jsem se naučila vnímat signály svého těla, už jsem věděla, jaký cvik či ásanu potřebuji zařadit do své praxe a mohla se tak vyhnout dalším zdlouhavým vyšetřením, rehabilitacím a případným lékům.

Jak se sešel rok 2020 s rokem 2021

Uplynulý rok byl velká smršť změn. Nikdo jsme nebyli připraveni na takovou palbu. Omezení práce, školní výuky, aktivit a v neposlední řadě setkávání s rodinou a přáteli.

Rok obrovské transformace, bytí sama se sebou a s nejbližšími členy rodiny. Střídání napětí, když jsme sledovali čísla s plusovým znaménkem, otázky v hlavě, kam až to povede. Restrikce, opatření, vládní nařízení. Všecko se měnilo každým dnem a nikdo nevěděl, co bude dál.

Pohyb dětí v koroně

Naše rodina není velká, máme 2 děti. Holčičky. Teda ta starší už žádná holčička není, už má 11, chodí do šesté a má svůj rozum. Ta mladší má 2 a půl, ještě nikam nechodí a svůj rozum nemá. Vlastně ani nevnímá, co je to opatření proti šíření koronaviru. Vůbec jí nepřijde divné, že se zavírají hospody, obchody, sportovní kluby a že jsme dost často a dlouho doma. A že když jdeme ven někam na veřejnost (do supermarketu), nosíme roušky. Zpočátku jí to zřejmě přišlo zajímavé a chtěla roušku nosit i doma. Teď jí to na puse nevydrží ani 5 vteřin.

Proč je relaxace tak důležitá?

Každý fyzický a často i duševní čin zatíná svaly. Někdy dokonce zjišťujeme, že jsou svaly zatnuté bez zjevného důvodu - ve stresu, při zvýšeném soustředění atd. Například když se učíme řídit auto, vynakládáme své veškeré soustředění na jednotlivé činnosti (sledování provozu, řazení apod.). Už patnáct minut řízení tak dokáže řidiče-začátečníka unavit natolik, že může cítit silnou únavu. A naopak, zkušený řidič může být čerstvý i po najetí stovek kilometrů. V jeho případě jsou totiž všechny úkony zautomatizované a není tedy potřeba tolik vědomé koncentrace.

Léčba emocí - prevence nemocí

Jóga jako cvičení má své kouzlo nejen ve sladění fyzického zdraví s mentálním, ale také v napojení se na naše vnitřní já, na naši duchovní stránku, na naše skutečné potřeby a pravdy. Většina z nás, stejně jako já začne cvičit jógu, protože zjistí, že se po ní cítí dobře, může si dovolit pracovat s tělem jen podle vlastních možností, dostává se blíže svému já a nemusí s nikým soutěžit ve svých výkonech. To nám dodává pocit pohody a respektu vůči sobě samým.

Základní principy cvičení jógy

Cvičení jógy se neustále rozšiřuje po světě a získává nové a nové příznivce, kteří díky pravidelnému cvičení dopřávají svému tělu více vitality, zdraví a odolnosti.

Pokud jste v józe začátečník, mám pro vás několik obecných zásad a tipů, které je dobré mít při cvičení na paměti.

Jóga do škol

Když se podívám na dnešní děti, které se vlivem moderní doby omezili v pohybu a vysedávají u televize a počítače, znovu a znovu se zamýšlím nad důležitostí pohybu, který může dětem prospět prostřednictvím jógy. Přibývá hyperaktivních a přecitlivělých dětí, také si můžeme všimnout více dětí s nadváhou nebo také velmi nesoustředěných a rušivých dětí. 

Jóga a sport

Cvičení jógy je takové zvláštní odvětví sportu. Svým vyjádřením může zdánlivě připomínat strečink v kombinaci s posilováním. Jde zde však pouze o její motorickou část, o její fyzické projevení, zaměřené na vnější cíl a tímto se dá říct, že má něco společného se sportem obecně.

Stránky